Enige tijd geleden heerste er verbolgenheid alom, na een bericht over een zogenaamde influencer die haar foto’s zou bewerken. Op talloze foto’s zou dezelfde wolkendeken zijn te zien. Dit zou háár en haar leven totaal fake maken. Dit verwacht je toch ook gewoon niet?!
Alles op social media is toch allemaal echt? En zeker op Instagram. Toch?
Het perfecte leven
Al die mensen met een perfect leven en een perfect lichaam en al die fitboys en girls die zich iedere dag uren achtereen in de sportschool afmatten, dat is toch allemaal de realiteit? Al die fitmoms die binnen een dag na hun bevalling al weer in hun maatje zero passen en al die perfecte gezinnen waarvan hun peuters alleen maar lief lachen, nooit driftbuien hebben en de roze wolk onbeperkt aanhoudt, dat is toch allemaal niet verzonnen? Al die lekkere wijven die vlijtig op hun bed een heel hamburgermenu naar binnen schuiven in hun niemendalletje, dat is toch zoals iedereen zijn fastfoodmenu verorbert? Alles is toch altijd heppie de peppie? En wat te denken van al die ‘foodporn’? Tegenwoordig moet er eerst een zo voordelig mogelijke foto van het opgediende eten in een restaurant worden gemaakt, alvorens het geconsumeerd wordt. Eindeloze vakanties in de meest exotische oorden, terrasjes, hippe feestjes en oneindig veel vrienden, liefde en doekoe. Oftewel: Insta life!
Terug in de realiteit
We weten allemaal toch wel dat het leven op social media verre van de realiteit is? Zelfs volgers en likes worden gewoon online gekocht! En nu wordt er ineens verbouwereerd gedaan over een paar wolkjes die geshopt zouden zijn? Dat was misschien nog wel het minst neppe bij deze dame! Ik moest hartelijk lachen na het lezen van dit bericht en dacht alleen maar: ‘Newsflash!’
Er wordt hedendaags grofgeld verdiend met een goedlopend Insta account. Daar is niets echt meer aan. Alles is tot in de puntjes geregisseerd. Het is gewoon een zakelijk imperium waarin de gewone burger wordt getriggerd om ook in dat wereldje te willen passen en de producten te willen kopen waar al die popie jopie’s, ook wel ‘influencers’ genoemd, reclame voor maken. Luchtkastelen en unicorns zijn net zo’n grote illusie als het leven op social media.
Groen is gras
Willen we ons niet allemaal van onze beste kant laten zien? Is dat niet gewoon iets menseigen? Iedereen wil toch diegene zijn waarbij het gras groener is? Een fenomeen die zich al in de vroege kindertijd ontwikkelt. Denk maar aan uitspraken als: Mijn vader is de sterkste, ik heb de grootste, ik heb het meeste, ik ben de snelste en ik ben de beste. Sommige kinderlijke eigenschappen groeien gewoon mee tot in de volwassenheid. We moeten elkaar allemaal aftroeven om een goed gevoel over jezelf te hebben. Het is veel leuker om lekker over je fantastische wondertje te pochen en de wereld ervan te overtuigen hoe fantastisch je leven is, dan iedereen te confronteren met je uitgelopen mascara door die waterval aan tranen omdat je even daarvoor vreselijke relatieperikelen had te doorstaan. Hoezo depressief? Nee joh, alles is koek en ei en je bent nog nooit zo gelukkig geweest! Je wilt seks uitstralen en niet overkomen als een of andere verlepte vaatdoek. Da’s nie cool!
Je bent goed zoals je bent
Anyway, voor iedere onzekere moeder, vrouw, man, puber of wie dan ook… geloof het gewoon niet. Dat een ander alles uit de kast haalt om zo voordelig mogelijk voor de dag te komen, dat moet die ander weten. Weet dat deze dat doet, zodat jij bewondering hebt voor deze persoon en tegen hem of haar opkijkt. Of gewoon voor de keiharde knaken! Prima, ieder zijn ding. Blijkbaar heeft deze dat nodig om een goed gevoel over zichzelf te kunnen onderhouden en dat staat los van de geweldige persoon die jij bent, zonder al die opsmuk. Ieder huisje heeft zijn kruisje. En dat is wél realiteit.
Op de hoogte blijven van nieuw leesvoer? Vergeet dan niet op de ‘Follow us’ button onder dit artikel te klikken!
Gelukkig zit ik zonder mascara, mét vetrollen, onderuitgezakt aan mijn niet opgeruimde bureau deze post te lezen…. Ik kan me verbazen over de druk die mensen voelen door de sociale media. Ik vind het werkelijk triest, dat jongeren er bijna aan onderdoor gaan om aan deze “verwachtingen” te voldoen! Wees alsjeblieft gewoon jezelf, dat is soms al moeilijk genoeg!
Dat is precies waarom ik jou nou zo leuk vind! Maar inderdaad, diep triest hoe jongeren en kwetsbare mensen gevoelig kunnen zijn voor de druk van social media. Gelukkig trekken wij ons daar lekker niets van aan, blijven we onze vetrollen eren en hulde aan onze mascaraloze ogen en grote benden op het ons bureau!